بقراط بهترین ها برای سلامتیمون

معرفی انواع لنزهای چشمی و نحوه مراقبت از آنها

توسط: تحریریه بقراط    در 1396/8/10

یکی از روش‌های اصلاح بینایی، استفاده از لنزهای تماسی می‌باشد. لنزهای تماسی، ورقه نازکی از یک پلیمر شیمیایی هستند که بر روی قرنیه قرار می‌گیرند. لنزهای تماسی، گاهی برای تغییر رنگ چشم و زیبایی و ست کردن با لباس هاست و گاهی برای پوشاندن لک و کدورت قرنیه نیز به کار برده می‌شوند.


انواع لنزهای تماسی

لنز به دو نوع نرم و سخت تقسیم می‌شود.

لنزهای تماسی نرم، شامل: لنزهای طبی، رنگی، طبی رنگی و پانسمانی می‌باشد.


مضرات لنزهای تماسی


برخی نکات در هنگام استفاده از لنزها

قبل از زدن و برداشتن لنز، دست‌هایتان را بشویید و هرگز از بزاق دهان، برای مرطوب کردن لنزها استفاده نکنید

لنز را در آب یا شامپو نگهداری نکنید، بلکه در محلول مخصوص خودش نگه دارید

هنگام خواب، لنز را در آورید و هرگز با لنز نخوابید، حتی اگر لنزهای دائمی دارید.لذا خوابیدن با لنز موجب نابینایی می‌شود

کارشناسان بهداشت و سلامت چشم به کاربران لنزهای چشمی هشدار دادند که خوابیدن با این لنزها می‌تواند موجب نابینایی شود.

به نقل از سایت اینترنتی مای هلت دیلی نیوز، این کارشناسان می‌گویند: افرادی که از لنز استفاده می‌کنند باید حتما در مواقع مناسب، لنزها را از چشم‌های خود خارج کرده و به روش صحیح و استاندارد آن‌ها را تمیز کنند، چرا که آلودگی لنزها می‌تواند موجب بروز بیماری‌ها و ناراحتی‌های مختلف چشمی از جمله عفونت قرنیه شود. اگر این قبیل عفونت‌ها درمان نشوند و مورد بی‌توجهی و سهل‌انگاری قرار بگیرند، آسیب دائمی به بینایی فرد وارد می‌شود و در موارد شدیدتر حتی می‌تواند فرد را نابینا کند.

به گفته این کارشناسان، چشم به طور طبیعی دارای یک گارد محافظ در برابر اجسام خارجی است. این عضو از طریق مایعی که کره چشم را در بر می‌گیرد، حاوی آنزیم‌های حفاظت‌کننده است که با پلک زدن از چسبیدن هر جسم خارجی به سطح خودش جلوگیری می‌کند. با این حال برخی از میکروب‌های بسیار ریز و هوازی از این حصار ایمنی و سیستم دفاعی می‌گذرند و با نفوذ از لایه محافظ سلولی به قرنیه می‌رسند.

دکتر سایمون کیلونیگتون، متخصص میکروبیولوژی در دانشگاه لیسستر در این‌باره می‌گوید: حمام و سرویس‌های بهداشتی به هیچ وجه جای مناسبی برای قرار دادن و نگهداری از لنزها نیستند و مصرف‌کنندگان باید همیشه از محلول استریل برای شستشوی لنزهای خود استفاده کنند. همچنین بیش از یک ماه استفاده از ظرف نگهداری لنز می‌تواند خطرناک باشد و به چشم‌ها آسیب برساند.


موارد ممنوعیت استفاده از لنز

اگر چشم‌هایتان دچار عفونت، قرمزی، چسبندگی پلک‌ها و تورم هستند، از لنز استفاده نکنید.

استفاده از لنزهای رنگی ممکن است برای برخی افراد که زمینه بیماری‌های آلرژیک را دارند منع مصرف داشته باشد.

اگر هنگامی که از لنز استفاده کردید، دیدتان خیلی کاهش یافت، یا احساس درد کردید، دیگر از آن استفاده نکنید.

هنگام سرماخوردگی کمتر از لنز استفاده کنید

پزشکان توصیه می‌کنند در مواقع سرماخوردگی حتی‌المقدور از لنزهای چشمی استفاده نکنید، یا در صورت ضرورت، زمان استفاده از آن را کاهش دهید.

پزشکان می‌گویند قرمزی، خارش و تحریک‌پذیری چشم‌ها در مواقع سرماخوردگی افزایش پیدا می‌کند، به همین خاطر بهتر است در این گونه مواقع لنزها را از چشم خود خارج کنید و یا زمان کمتری از آن‌ها استفاده نمایید.

دکتر ویلیام بنیامین، استاد چشم پزشکی در دانشگاه آلاباما در بیرمنگ هام در این باره می‌گوید: سرماخوردگی وآنفلوآنزا علائم خشکی یا تحریک پذیری چشم‌ها را چه با وجود لنز و چه بدون لنز، ایجاد می‌کند که استفاده از لنز این مشکل را تشدید می‌کند.

داروهای آنتی‌هیستامین که برای بهبود زکام در سرماخوردگی مصرف می‌شود، اغلب مشکلات و علائم چشمی را تشدید می‌کند، بنابراین بهترین کار برای پیشگیری از تشدید ناراحتی‌های چشمی، پرهیز از به کار بردن لنز یا کاهش زمان استفاده از آن است.


لنز‌های رنگی اول زیبایی بعد کوری

بسیاری از نوجوانان آرزو دارند بتوانند با هر لباسی که تنشان می‌کنند رنگ چشمشان را نیز تغییر دهند.

 این آرزوی آنها با ورود لنز‌های رنگی تحقق یافت ولی عوارض استفاده از این لنز‌ها با ورود بی‌ارتباط‌ترین فروشنده‌ها به بازار لنز‌های رنگی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در برخی آرایشگاه‌ها و خیاطخانه‌های شهر دختران جوان به خرید لنز‌های رنگی غیراستاندارد و قاچاق ترغیب می‌شوند؛ در نتیجه میزان مراجعات آنها به چشم‌پزشک‌ها زیادشده است. دکتر نادر نصیری، فوق تخصص قرنیه در گفت‌وگو با همشهری گفت: به تازگی افرادی که صلاحیت تجویز لنز‌های رنگی تماسی را ندارند مانند آرایشگر‌ها یا گردانندگان برخی مزون‌های لباس، به بهانه هماهنگ شدن رنگ آرایش یا لباسشان با رنگ چشم مشتری، آنها را برای خرید لنز رنگی تشویق می‌کنند. این لنز‌ها باید توسط پزشکان تجویز و شرایط نگهداری، گذاشتن و برداشتن و شست‌وشوی آنها آموزش داده شود. وی با اشاره به اینکه لنز وسیله‌ای نیست که به دیگران امانت داده شود گفت: سوراخ شدن قرنیه، عفونت‌های شدید و ورود آن به داخل چشم و در نهایت تخلیه چشم از عوارض استفاده از لنز‌های رنگی به‌صورت اشتراکی و غیراستاندارد است. حتی اگر بیمار در مراحل اولیه درمان شود یک لک در قرنیه باقی خواهد ماند که باعث تاری دید و ترس از نور در بیمار می‌شود. اگر بیمار دیر مراجعه کند می‌تواند منجر به نابینایی شود. عامل بیماری میکروب سودومونوس است که می‌تواند ظرف 48ساعت رشد چشمگیری داشته باشد به‌طوری که نتوان آن را مهار کرد و بیمار آسیب جدی می‌بیند.

وی توصیه کرد که تا حد امکان ازلنز رنگی استفاده نشود و درصورت استفاده تحت نظر چشم‌پزشک باشد. دکتر نادر نصیری افزود: کسی که در روستا یا مناطق پر گرد و خاک زندگی می‌کند یا با مواد شیمیایی و صنعتی سر و کار دارد نباید از لنز‌های رنگی استفاده کند. همچنین استفاده از لنز‌ برای کسانی که بیماری‌هایی مانند التهاب لبه‌های چشم، خشکی چشم و مسدود بودن مجرای چشم دارند مانند بمب ساعتی عمل می‌کند. کسی که از نظر اقتصادی مشکل دارد و نمی‌تواند محلول‌های شست‌وشوی لنز را خریداری کند نباید از لنز تماسی استفاده کند. آب معمولی خطرآفرینی لنز‌ها را بیشتر می‌کند. برخی افراد نیز به‌دلیل ناآگاهی از لنز‌های پاره شده استفاده می‌کنند و همین باعث عفونت و پارگی قرنیه چشمشان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه لنز‌های طبی هم درصورت استفاده نادرست می‌توانند منجر به آسیب جدی به چشم شوند گفت: لایه رنگی لنز‌های رنگی اشک و هوا را به خوبی منتقل نمی‌کند درصورتی که لنز‌های طبی به‌دلیل نداشتن لایه رنگی چنین مشکلی را ندارند. اشک و اکسیژن مواداولیه و حیاتی قرنیه چشم هستند. در روزهایی که هوا آلوده است، مواد آلاینده در میان مژه‌ها رفته و درصورت استفاده لنز‌های رنگی به قرنیه آسیب بیشتر وارد می‌کنند. با مراجعه به مراکز درمانی می‌توان به شیوع بالای آنها در روزهای آلوده پی برد.

وی با اشاره به اینکه حتی با یک‌بار مصرف لنز‌های آلوده و غیراستاندارد چشم آسیب می‌بیند گفت: هر چه زمان مصرف بیشتر باشد و فرهنگ مصرف‌کننده پایین‌تر باشد احتمال ابتلا به بیماری بیشتر است. اگر فردی احساس جسم خارجی، درد، سرخی چشم و تاری دید کرد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند. این عوامل عفونت قرنیه محسوب می‌شود مگر اینکه خلافش ثابت شود و همانطور که گفته شد میکروب ایجاد‌کننده عفونت در زمان کوتاه رشد می‌کند.




نرم افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط

نرم افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط، ثبت پرونده های الکترونیکی، مدیریت مالی مطب، جستجوی پزشکان، نوبت دهی آنلاین مطب و همچنین آموزش و توصیه های بهداشت و سلامت