بقراط بهترین ها برای سلامتیمون

دلایل ایجاد شوره بر روی سر چیست؟

توسط: تحریریه بقراط    در 1396/8/7

علت شوره سر-پوست سر بطور طبیعی در اثر لایه لایه شدن طبقه شاخی آن لایه‌های شاخی قدیمی را ازدست داده و لایه‌های جدید جایگزین می‌گردند. درحالت عادی این سلولها ظرف 30 – 20 روز مراحل رشد خود را طی‌کرده و از سطح پوست به صورت سلولهای مرده به بیرون ریخته می‌شوند.

شوره سر چگونه به وجود می آید؟

درصورتیكه این روندجایگزینی لایه های پوست سر به شكل غیرعادی تسریع گردد، تعداد سلولهای مرده افزایش یافته و همراه باچربی و ترشحات دیگر پوست تشكیل «شوره سر» را می‌دهند. شوره سر به حدی شایع است که برخی متخصصان آن را امری طبیعی می‌دانند.پس شوره سر در اثر جدا شدن سلول‌های خارجی پوست سر به وجود می‌آید و باید نسبت به درمان عارضه شوره سر اقدام کرد.


چه عواملی در بروز شوره سر دخیل هستند؟

  1. خستگی‌های بیش از حد روزانه
  2. کمبود خواب
  3. استرس‌های روحی و اختلالات عاطفی
  4. عامل توارث
  5. هوای‌ سرد و خشک‌
  6. گرمای بيش از اندازه
  7. استفاده از کلاه‌های تنگ و چسبان
  8. آسیبهائی كه به پوست سر وارد میشود مثل سشوار زدن و فرمو بیش ازحد، بابلیس، رنگ كردن و مش زدن مكرر مو.


پیشگیری

برای جلوگیری از شوره استراحت کافی، نداشتن استرس، پرهیز از بخار آب (نرفتن به سونا یا حمام‌های پربخار) شوره‌ها و قارچی که معمولا روی این پوسته ایجاد می‌شود به نوع شامپوها مقاوم می‌شود بنابراین تعویض هرازگاه شامپوهای ضد شوره می‌تواند مفید باشد.

در ناحیه صورت وگردن، سینه و کشاله ران و زیر بغل هم می‌تواند درماتیک سبورئیک ایجاد و منجر به ضایعاتی قرمزرنگ همراه با پوسته و خارش می‌باشد که باز هم بخار آب و استرس و آفتاب و تراشیدن صورت و زیر بغل با تیغ این ضایعات را بدتر می‌کند.

در برخی افراد در ناحیه صورت علاوه بر این ضایعات که باعث شوره می‌شود فرو رفتن موها داخل پوست هم باعث ایجاد یکسری ضایعات قرمز رنگ برجسته و گاهی پوسته‌داری می‌شود که التهاب فولیکول مو یا فولیکولیت گفته می‌شود و اگر این ضایعات کنار هم باشند منقطه‌ای قرمزرنگ و خارش‌دار را ایجاد می‌کند که می‌‌تواند شبیه به درماتیت سبورئیک باشد ولی اگر با دقت معاینه شود مشخص می‌شود که ضایعات در اثر برگشت مو به داخل پوست رخ می‌دهد.برای شوره و پوسته (درماتیت سبورئیک) ناحیه ریش و زیر بغل از تراشیدن این نواحی با تیغ خودداری شود. در معرض آفتاب نباشید و از ضد آفتاب‌های فاقد چربی استفاده شود.


تجویز لوسیون توسط پزشک

استفاده از لوسیون‌های تجویز شده توسط پزشک متخصص در موارد شدید برای به کنترل بیماری کمک می‌کند اما احتمال عود این حالت زیاد است. در مواردی که برگشتن مو به داخل پوست باعث ایجاد التهاب و پوسته شده با درمان‌های آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی در موارد شدید، شست‌وشوی مرتب صورت و نواحی مودار با صابون‌های مخصوص پوست چرب و استفاده از لوسیون‌های کورتن‌دار به بهبود ضایعات کمک می‌کند.برای جلوگیری از عود این ضایعات، برای تراشیدن صورت در آقایان بهتر است قبل از اصلاح کمپرس گرم استفاده شود یا بلافاصله پس از حمام کردن تراشیدن صورت انجام شود حتماً از فوم‌های اصلاح برای نرم شدن پوست و مو استفاده شود فقط در جهت رویش مو، تیغ‌ کشیده شود و از کشیدن تیغ در جهت خلاف رویش مو جلوگیری شود.

 پس از اصلاح از کمپرس سرد روی صورت و گردن استفاده شود موقع اصلاح کردن از کشیدن پوست جلوگیری شود اما اگر بتوانید تحمل کنند و موها را نتراشند و از ریش‌تراش برقی استفاده شود در بهبودی و جلوگیری از عود ضایعات مفید است. در نواحی زیر بغل و موهای سینه، کشاله ران می‌توان از لیزر موهای زائد استفاده کرد که با کاستن موهای زائد و نازک شدن موهای باقی‌مانده از عود این ضایعات جلوگیری می‌شود.




نرم افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط

نرم افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط، ثبت پرونده های الکترونیکی، مدیریت مالی مطب، جستجوی پزشکان، نوبت دهی آنلاین مطب و همچنین آموزش و توصیه های بهداشت و سلامت