بقراط بهترین ها برای سلامتیمون

کولیت اولسراتیو

توسط: دکتر مینا موحد    در 1402/11/30

کولیت اولسراتیو یک بیماری روده ای مزمن است که ناحیه کولون (روده بزرگ) و رکتوم رادرگیر میکند. درحال حاضر درمان قطعی و مشخصی برای این بیماری وجود ندارد. طب سنتی با ارایه دستورالعملهای سبک زندگی، تقویت سیستم ایمنی و اصلاح مزاج در درمان این بیماری بسیار کمک کننده است.

کولیت اولسراتیو یک بیماری روده ای مزمن است که ناحیه کولون (روده بزرگ) و رکتوم رادرگیر میکند.

علت اصلی و دقیق این بیماری مشخص نیست اما به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل میکروبی، ژنتیکی، ایمنی و عوامل مرتبط با سبک زندگی (نظیر رژیم غذایی، خواب و فعالیت نامناسب) و استرس در بروز آن نقش داشته باشد. این بیماری بصورت متناوب خود را نشان میدهد بگونه ای که گاهی بدون دلیل مشخصی بیماری وارد فاز خاموشی شده و دوباره عود میکند.

علائم کولیت اولسراتیو بسته به شدت التهاب و محل وقوع آن می تواند متفاوت باشد. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسهال، اغلب همراه با خون یا چرک

خونریزی رکتوم - دفع مقدار کمی خون همراه با مدفوع

احساس مدفوع باقی مانده

درد و گرفتگی شکم

درد در ناحیه مقعد

فوریت برای اجابت مزاج

کاهش وزن

خستگی

در حال حاضر درمان شناخته شده و کاملی برای این بیماری وجود ندارد و داروها میتوانند تا حدودی به کنترل این بیماری کمک کنند.

یکی از گیاهان بسیار مفید در درمان کولیت اولسراتیو، دانه بارهنگ است که بر اساس شرایط زمینه ای و مزاج بیمار و طول مدت بیماری با گیاهان دیگر بصورت ترکیبی و یا جداگانه مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر درمانهای دارویی رعایت دستورات سبک زندگی مناسب مزاج فرد میتواند با تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن تاثیر بسیار زیادی در درمان این بیماری داشته باشد. توجه دقیق به آداب غذاخوردن بخصوص آرام خوردن و بسیار جویدن غذا از مهمترین این دستورات است. توجه به خواب کافی و منظم و مدیریت استرس نیز سبب آرامش روده ها و التیام زخمهای مزمن میگردد. فعالیت فیزیکی و ورزش متناسب با توان جسمی و بصورت تدریجی افزاینده نیز میتواند بر روال بهبودی بیماری کولیت اولسراتیو اثرگذار باشد. توجه به این نکته ضروری است که مصرف هرگونه خوراکی باید حساب شده و با احتیاط باشد بصورتی که مصرف غذاهای خشک، فریزری، حاوی مواد نگهدارنده، انواع فست فود و مایعات گازدار، خوردنیهای بسیار سرد، بسیار گرم، شور، تند و پر ادویه با افزایش التهاب جدار روده اثرات نامطلوبی خواهد داشت.



نرم افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط

نرم افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط، ثبت پرونده های الکترونیکی، مدیریت مالی مطب، جستجوی پزشکان، نوبت دهی آنلاین مطب و همچنین آموزش و توصیه های بهداشت و سلامت