بقراط بهترین ها برای سلامتیمون

زندگینامه بقراط پدر علم طب و پزشکی

توسط: تحریریه بقراط    در 1396/5/25

بقراط که پدر علم پزشکی نام دارد، در جزیره یونانی توس به دنیا آمد و خود پسر یک طبیب بود. بقراط معتقد بود هر بیماری یک علت طبیعی دارد و می توان آن را درمان کرد. بقراط شدیدا بر رفتار بالینی، وجدان و شرافت تاکید داشت. از این رو بقراط سوگندنامه ای را آماده کرد که امروزه به سوگندنامه بقراط شناخته می شود.

بقراط کیست؟

در گذشته دور یکی از مشکلات علم پزشکی نگاه خرافی مردم به آن بوده. نگاهی که بعضا باعث می گردید پزشکان را به چشم ساحره و جادوگر نگاه کنند و بیماری را انتقام خدایان. در این بین بقراط اولین شخصی بود که موفق شد علم پزشکی را از خرافات جدا کند و در ذهن مردم این را بگنجاند که هر بیماری یک علت طبیعی دارد و می توان آن را درمان کرد. در واقع بقراط سعی بر این داشت تا نگاه منطقی کردن به بیماری و اصولا علم طب را گسترش دهد.

بقراط که پدر علم پزشکی نام دارد، در جزیره یونانی توس به دنیا آمد و خود پسر یک طبیب بود.

برخی عقاید بقراط

برخی توصیه های بقراط

سوگندنامه بقراط

سوگندنامه بقراط متنی است منسوب به بقراط که دانش‌آموختگان رشته پزشکی سوگند می‌خورند به آن وفادار باشند.

در این سوگندنامه، با شاهد گرفتن خدا به او قسم یاد می‌شود که نسبت به معلم و استاد نهایت قدردانی و ازخودگذشتگی انجام شود، نهایت تلاش و تخصص در جهت کمک به بیماران و جلوگیری از آسیب آن‌ها به کار گرفته شود، به اتانازی (به مرگی) و سقط جنین هیچ کسی کمک نشود، رازداری پزشکی حفظ گردد، با هیچ بیماری ناعادلانه رفتار نشود، و از هیچ بیماری سوءاستفاده (به ویژه سوءاستفاده جنسی) صورت نگیرد.

در واقع دانشجویان پزشکی متعهد می گردند که خود را وقف خدمت به انسانیت بنمایند و حرفه خود را با وجدان و شرافت انجام خواهند داد و سلامتی بیماران نخستین وظیفه آنهاست.

 متن کامل سوگندنامه بقراط را در این مقاله بخوانید.

بقراط و سقراط

بقراط و سقراط هم عصر یکدیگر بودند و بقراط با آنکه مدل فکری متفاوتی داشت اما تاثیرات زیادی از سقراط گرفت.

سقراط بیشتر به دنبال توجیهات فلسفی بود اما بقراط بیشتر عمل گرا و تجربه گرا.

در زمان بقراط یکی از بزرگترین مشکلات علم طب همانطور که گفته شد نگاه ماوراء الطبیعه و شیطانی بوده و در واقع بقراط اولین کسی بود که علل متافیزیکال و نگاه فلسفی را از علم طب دور کرد بود.

خانواده و فرزندان بقراط

بقراط 2 پسر و یک دختر داشت که ظاهرا دختر او از دو برادرش عالم تر بود.

فرزندان، نوه ها و نتیجه های بقراط چندان دنباله راه خود او نبودند و بیشتر به دنبال ترکیب داروها با یکدیگر و گسترش دادن مفردات دارویی پرداختند و به جای شیوه طبابت پدر به شیوه تجویز داروی مخالف روی آوردند.

درگذشت بقراط

بقراط در سن حدود 90 تا 95 سال (375 سال قبل از میلاد مسیح) در شهر "لاریسا" از دنیا رفت.




نرم افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط

نرم افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط، ثبت پرونده های الکترونیکی، مدیریت مالی مطب، جستجوی پزشکان، نوبت دهی آنلاین مطب و همچنین آموزش و توصیه های بهداشت و سلامت