بقراط بهترین ها برای سلامتیمون

نقش کاکائو در تغذیه ورزشکاران

توسط: دکتر شهزاد محمدیان    در 1397/12/7

بررسی کاکائو در تغذیه و نحوه عملکرد ورزشکاران و بررسی نتایج ارایه شده توسط دانشمندان

نام های دیگر: شکلات تیره، کاکائو ابروما ( نام درخت کاکائو)، فلاونال کاکائو، الز 3 فلاون گالاتد مواد غذایی و نوشیدنی هایی که حاوی شکلات یا کاکائو هستند از دانه های درخت کاکائو ابروما ساخته شده اند. لیکور کاکائو از تخمیر دانه های کاکائو که آسیاب شده ، بو داده شده و پوسته کنده شده ساخته می شود. در صد کاکائو در بسته بندی مواد غذایی با اشاره به درصد لیکور ٰ در محصول است. پودر کاکائو مورد استفاده در پخت است.

کاکائو حاوی اسید های چرب، مواد معدنی از قبیل منیزیم، مس، پتاسیم و کلسیم و پلی فنول است. پلی فنول ها شامل ترکیبات مختلف هستند، اما غنی از فلاونوئید ها است که شامل اپی کانچین، کاتچین و پروسیانید ها است. فلاونوئید ها می تواند اثرات حفاظتی بر قلب از طریق فعالیت آنتی اکسیدانی شان داشته باشند. علاوه بر این فلاونوئید ها خواص تنظیم ایمنی و اثرات مفید در سیستم عروقی دارند. فلاونوئید های موجود در کاکائو می توانند از تشکیل آترواسکلروز جلوگیری کنند و فشار خون را کاهش دهند. اپی کاتچین به نظر می رسد بیشتر بر عملکرد عروق خونی تأثیر گذار باشد.

کاکائو می تواند از طریق تأثیرش بر عملکرد عروقی برای ورزشکاران سودمند باشد. عملکرد بهبود یافته عروق به افزایش جریان خون و مواد مغذی به عضلات طی تمرین منجر می شود و در نتیجه بهبود عملکرد را سبب می شود. بهبود جریان خون پس از تمرین می تواند مزایایی را فراهم کند : دریافت مواد مغذی پس از تمرین بهتر می شود و در نتیجه بازیافت موثرتری را فراهم می کند. اکثر آزمایش های پژوهشی نشان می دهد که کاکائو قادر به کاهش فشار خون و کلسترول و بهبود عملکرد عروق است. هیچ کطالعه ای تا به امروز تأثیر کاکائو بر عملکرد سیستم ایمنی بدن در انسان را بررسی نکرده است. اگرچه مطالعات اولیه حیوانی مثبت هستند. فقط اخیراً آزمایشاتی به بررسی تأثیر کاکائو در ورزش پرداخته است. یک مطالعه اثر ۴۰ گرم و ۱۰۰ گرم شکلات تیره قبل از دوچرخه سواری طولانی مدت را بررسی کردند. نتایج نشان دادند که شکلات تیره در کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش ه کارگیری اسید های چرب آزاد مفید می باشد. با این حال شکلات تیره هیچ تأثیری بر پاسخ ایمنی و غدد درون ریز، نداشت. تحقیقات بیشتر برای روشن کردن تأثیر کاکائو و پلی فنول های آن در ورزش وتمرین لازم است. به اندازه ۵ میلی گرم از پلی فنول اپی کاتچین نشان داده شده است که دارای مزایای تندرستی است. به طور معمول، آزمایش های پژوهشی ۳۰۰-۸۰۰ میلی گرم در روز از پلی فنول کاکائو استفاده می کنند. سطحی از مکمل که توصیه می شود تقریباً ۵۰ میلی گرم از پلی فنول در یک گرم از پودر کاکائو می باشد. ۴۰ گرم از یک تکه شکلات سیاه حاوی ۳۰۰-۶۰۰ میلی گرم در حالی که ۴۰ گرم از شکلات شیری به طور متوسط ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم پلی فنول دارد.بزرگترین نگرانی های مربوط به کاکائو و شکلات کالری بالا درصد چربی و همراه با خطر ابتلاء به افزایش وزن است. نگران های سلامتی دیگری تا این زمان شناخته نشده است.



نرم افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط

نرم افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط، ثبت پرونده های الکترونیکی، مدیریت مالی مطب، جستجوی پزشکان، نوبت دهی آنلاین مطب و همچنین آموزش و توصیه های بهداشت و سلامت